* Hvis du er en enkeltstående næringsdrivende, bør du i stedet lese denne informasjonen.

For å administrere forsikringer

Vi behandler personopplysninger om deg som representant for å kunne tilby, signere og administrere forsikringsavtaler og for å kunne håndtere selskapets erstatningskrav. Klikk på behandlingen nedenfor for å lese mer om den.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å gi tilbud, tegne avtaler og administrere dyreforsikringer for bedriften du representerer – «bedriften» – samt for å gjøre opp kravene som er rapportert av bedriften.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Før du velger forsikring for bedriften, kan vi tilby forsikringsråd som representant.

Hvis du er eier, har signaturrett eller har en annen ledende rolle i bedriften, kan vi kontrollere opplysninger om dine andre virksomhetsforpliktelser og om du for eksempel er involvert i en konkurs eller har virksomhetsforbud. Vi henter disse opplysningene fra forskjellige myndighetsregistre via kommersielle informasjonsleverandører.

Når du - på vegne av bedriften – ber om et tilbud, inngår en avtale med oss eller administrerer bedriftens forsikringer fortløpende, registrerer vi deg i vårt forsikringssystem for å vite hvem du er og for å kunne kontakte deg i forbindelse med vårt kontraktsforhold. Vi registrerer navn og kontaktopplysninger, for eksempel telefonnummer og e-postadresse.

Hvis bedriftens dyr får en skade eller sykdom, behandler vi navn og kontaktopplysninger for å behandle saken om skaden/sykdommen.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandlingen av personopplysningene dine er nødvendig for at vi skal kunne inngå og oppfylle våre avtaler med bedriften.

Vi behandler ditt personnummer for å kunne identifisere deg korrekt.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene vi behandler for å forberede et tilbud, i tre måneder etter at tilbudet er utløpt, med mindre det fører til en avtale.

Når vi inngår en avtale, behandler vi opplysningene så lenge avtaleforholdet foreligger og deretter i minst ti år, idet vi tar hensyn til gjeldende regler om foreldelse, eller til du eller bedriften under avtaleforholdet underretter oss om at du ikke lenger representerer bedriften.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringsselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Når vi sender deg dokumenter via post, bruker vi en personlig databehandler for utskrift og distribusjon. Databehandleren kan deretter få tilgang til opplysningene i dokumentene. 

For å kunne overføre elektroniske meldinger og andre digitale elementer til deg bruker vi en databehandler som databehandlerens digitale postboks. 

Vi bruker en databehandler til å samle inn, skanne og lagre fysiske dokumenter som inspeksjonsprotokoller, journaler og papirskjemaer, for eksempel fullmakter for direkte debitering. Databehandleren kan deretter få tilgang til informasjonen i dokumentene. 

Andre forsikringsdistributører kan selge våre forsikringspoliser og tilby råd. Vi utleverer deretter opplysninger som er nødvendige for å gi et tilbud samt undertegne og administrere avtalene til distributøren.

Vi utleverer ditt personnummer til myndighetene, eller leverandøren av offisielle opplysninger, slik at vi kan samle inn opplysninger fra offentlige registre.

For å forhindre svindel

Vi behandler personopplysningene om deg som representant for et selskap eller en organisasjon for å forhindre og granske forsikringsbedrageri. Klikk på hver enkelt behandling nedenfor for å lese mer om dem.

Formålsbeskrivelse

For å beskytte våre interesser og andre forsikringsselskapers og forsikringskollektivets interesser behandler vi personopplysninger om deg som representant for en bedrift for å granske skadeoppgjørsaker hvor vi har mistanke om misligheter – forsikringssvindelsaker – for å avgjøre om vi skal betale erstatning, gjøre gjeldende vår rett til regress og kravskompensasjon fra den ansvarlige personen eller iverksette andre tiltak.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Hvis vi har mistanke om misligheter i et oppgjør, vil vi forberede en granskning for å klarlegge forsikringssaken. Vi behandler opplysningene som allerede er samlet inn for skadeoppgjøret, og gjennomfører deretter en dybdegranskning for å fjerne mistankene eller få dem bekreftet. 

Opplysningene som behandles i dybdegranskningen, avhenger av omstendighetene som må klarlegges. Vi kan utføre inspeksjoner av rapportert skade og innhente vitnemål for bedre å forstå et skadeforløp og årsakene til det. Vi kan samle inn opplysninger om deg og bedriften fra andre forsikringsselskaper, nødtjenestene, politiet, offentlige arkiver og tidligere dommer (via en informasjonsleverandør) hvis det er relevant for granskningen.

Vi kan rapportere mistenkte straffbare handlinger til politiet og andre berørte forsikringsselskaper.

Vi kan også behandle opplysninger om deg, dyrene, avlingen og kravet for å kunne bruke vår rett til regress og kravskompensasjon overfor den ansvarlige parten eller i forbindelse med nemnds- og domstolsbehandling.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandlingen av personopplysninger om deg som representant for bedriften er basert på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for å kunne undersøke mistanker om misligheter eller iverksette andre tiltak for å beskytte våre interesser og andre forsikringsselskapers og forsikringskollektivets interesser.

Behandlingen av opplysninger om mulige straffbare handlinger er nødvendig for å fastsette, utøve og forsvare rettslige forpliktelser. Vi behandler ditt personnummer for å kunne identifisere personene som er involvert.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Granskningen er en del av kravet, og opplysningene lagres så lenge avtaleforholdet foreligger og deretter i minst ti år, idet vi tar hensyn til gjeldende regler om foreldelse.

Opplysninger som er en del av granskningen, men som ikke er nødvendige for å håndtere kravet som allerede er sendt eller potensielle fremtidige erstatningskrav, eller for å begrunne en mulig beslutning om avvisning, lagres i opptil seks måneder etter at granskningen er fullført.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Vi utleverer personnumre for de berørte personene til myndigheter, eller kommersielle informasjonsleverandører, for å innhente offentlige opplysninger fra for eksempel fra politimyndigheter og domstoler.

Hvis det er mistanke om at flere forsikringsselskaper kan være eller har vært ofre for straffbare handlinger, kan vi dele opplysninger mellom våre respektive granskningsenheter for å hindre straffbare handlinger og for å ta beslutninger i pågående saker.

Hvis det er mistanke om en straffbar handling, kan vi rapportere dette til politiet og deretter utlevere opplysninger om de involverte personene, hva mistanken gjelder, og hvilke bevis vi har samlet inn.

I forbindelse med tvister og andre saker kan personopplysninger utleveres til domstoler, nemnder og motparter.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

For personlig og digital service

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne gi forsikringsrådgivning, hjelpe deg med sakene dine og håndtere eventuelle klager fra deg, men også for å gi deg personlig og digital service. Klikk på hver enkelt behandling nedenfor for å lese mer om dem.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne behandle kundeservicehenvendelser for bedriften du representerer – «bedriften».

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Når du kontakter oss med en sak via telefon, chat eller e-post på vegne av bedriften, behandler vi navn, kundenummer, kontaktopplysninger, opplysninger om klokkeslett og dato og hvilken ansatt som behandlet saken. Vi oppretter en sak i forsikringssystemet vårt hvor vi angir at du er kontaktpersonen.

Vi registrerer alle innkommende telefonsamtaler dersom du har samtykket til opptak for kvalitets-og opplæringsformål, dette gjøres for å forbedre oss og måle kundetilfredshet, og hvis vi oppfatter at det foreligger en trussel mot våre ansatte, kan vi høre på samtalen nærmere. Hvis kontakten er via e-post, lagres relevante samtaler i saken. 

Hvis saken ifølge lov krever at vi først tilbyr bedriften forsikringsråd, vil vi behandle opplysninger for dette formålet.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer vår behandling av personopplysninger for å undersøke saker på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne tilby bedriften personlig service i spørsmål eller saker som gjelder bedriftens forsikringstjenester hos oss.

Dine rettigheter etter EUs personvenforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene i forbindelse med en sak i opptil tre år etter at saken er avsluttet, forutsatt at bedriften fortsatt er kunde hos oss. Ellers sletter vi opplysningene når kunderelasjonen avsluttes.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Formålsbeskrivelse

Hvis du er kontaktperson for en bedrift og fremsetter en klage mot oss på vegne av bedriften, behandler vi personopplysningene dine for å behandle klagen.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Hvis du fremsetter en klage mot Agria på vegne av bedriften – enten direkte til oss eller til en myndighet – behandler vi opplysningene du har angitt i klagen (navn, rolle i bedriften, kontaktopplysninger, klokkeslett og dato), og oppretter en sak i vårt saksbehandlingssystem. Vi behandler også opplysninger om svaret vårt og resultatet av klagen, for eksempel hvorvidt vi har gitt bedriften din kompensasjon.

Vi kan også behandle opplysninger om deg og bedriftens klage i forbindelse med komité- og domstolsbehandling.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandlingen av opplysninger for å håndtere bedriftens klager er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser i samsvar med lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven).

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene som vi behandler i forbindelse med en klagesak, i tre år fra datoen saken ble avsluttet.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringsselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Vi bruker en databehandler som tilbyr systemstøtte for behandling av kundeklager. Databehandleren har deretter mulighet til å få tilgang til opplysningene som er behandlet i disse sakene.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Vi utleverer opplysninger om deg til myndigheter i det omfang som er nødvendig for å behandle saken. Vi kan også utlevere opplysninger til en domstol/nemnd i forbindelse med nemnds- og domstolsbehandling.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne gi bedriften du representerer («bedriften») råd om forsikringsprodukter, og for å kunne dokumentere disse rådene.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Når du ber om et tilbud på vegne av bedriften eller ønsker å inngå en avtale med oss om forsikring, behandler vi opplysninger om deg for å kunne gi råd om hvilke produkter som best passer bedriftens behov, og for å kunne dokumentere dette rådet. Vi behandler deretter navn, rolle i selskapet, eierinteresser og kontaktopplysninger som du eller bedriften har gitt oss. Vi spør også om hva som er de største risikoene for deg som bedriftsleder.

Etter rådgivningsmøtet dokumenterer vi rådet vårt om produktene vi anbefaler basert på de opplysningene vi har mottatt fra deg. 

I denne forbindelse registrerer vi navn og andre kontaktopplysninger, for eksempel telefonnummer og e-postadresse, i forsikringssystemet vårt. 

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandling av dine opplysninger for å kunne gi råd om forsikringstjenester er nødvendig for å overholde våre rettslige forpliktelser etter lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven).

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Hvis vi inngår en avtale, lagrer vi opplysningene i elleve år fra datoen da forsikringen opphørte. Hvis et tilbud ikke fører til en avtale, lagrer vi opplysningene i tre måneder fra tidspunktet tilbudet ikke er gyldig lenger.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Andre forsikringsdistributører kan selge våre forsikringspoliser og tilby råd. Vi vil da utlevere de opplysningene som kreves for rådgivningsprosessen.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB har i egenskap av databehandler for dette formålet mulighet til å få tilgang til de opplysningene som behandles i systemene for Agria.

For å markedsføre våre produkter og tjenester

Vi behandler personopplysninger om deg som representant for å kunne markedsføre våre produkter og tjenester til selskapet, men også for å invitere deg til kundearrangementer og for å følge opp effekten av våre markedsførings- og salgsaktiviteter. Klikk på hver enkelt behandling nedenfor for å lese mer om dem.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger i våre markedsføringsregistre og bruker dem til å rette relevante tips og tilbud til bedriften du representerer – «bedriften» – via forskjellige kommunikasjonskanaler og for å følge opp tilbakemeldinger.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Vi behandler navn og kontaktopplysningene som du eller bedriften har gitt oss. Vi samler inn dem i vårt markedsføringsregister sammen med bedriftens kontraktsforpliktelser og lignende. Vi bruker kontaktopplysningene til å sende deg markedsføring via e-post og til å ringe deg.

I all markedsføring tar vi hensyn til valgene av kommunikasjonskanaler som er foretatt for å sikre at vi ikke sender deg for mye markedsføring, og for å følge opp effekten av markedsføringen. Vi behandler også opplysninger om hvilke markedsføringsaktiviteter du har deltatt i. Forutsatt at du har godtatt informasjonskapsler med e-postleverandøren, vil vi følge opp om du har foretatt deg noe på grunnlag av en e-post fra oss, for eksempel åpnet den eller klikket på en lenke.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer behandlingen vår av personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne markedsføre våre produkter og tjenester ved å rette relevante tips og tilbud til bedriften via forskjellige kommunikasjonskanaler og for å kunne følge opp svaret.

Behandlingen er for direkte markedsføringsformål.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Etter markedsføringsloven har du rett til å avslå direkte markedsføring i én eller flere kommunikasjonskanaler. Du kan gjøre dette ved å kontakte kundeservice eller følge instruksjonene i meldingene du har mottatt.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi bruker navn og kontaktopplysninger samt kommunikasjonsvalg for dette formålet så lenge bedriften er dekket av en avtale med oss og tolv måneder etter at alle slike avtaler med Agria har utløpt, eller til du eller bedriften informerer oss om at du ikke lenger representerer bedriften.

Vi lagrer opplysninger om markedsføringen du har mottatt, og hvordan du foretatt deg noe på grunnlag av e-poster fra oss, i tolv måneder.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Når vi sender deg dokumenter via post, bruker vi en databehandler for utskrift og distribusjon. Databehandleren kan deretter få tilgang til opplysningene i dokumentene.

Vi engasjere en databehandler for å sende nyhetsbrev via e-post, som muliggjør dette via databehandlerens markedsføring på e-post programvare. Databehandleren har deretter mulighet til å få tilgang til kontaktopplysningene dine.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å sende invitasjoner til bedriften som du representerer eller er kontaktperson for – «bedriften» – til fysiske eller digitale arrangementer som vi organiserer, for å administrere registreringen og fremmøtet og for å følge opp arrangementet.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Vi behandler navn, kontaktopplysningene som du eller bedriften din har gitt oss (adresse, e-postadresse og/eller telefonnummer) og andre opplysninger om bedriften fra vårt markedsføringsregister for å sende deg og andre i samme målgruppe invitasjoner til arrangementer.

Vi behandler de samme opplysningene hvis du registrerer deg til et arrangement direkte via nettstedet vårt, dvs. navn og kontaktopplysninger.

Når du velger å registrere deg til et arrangement, behandler vi også opplysninger om alle valg du foretar deg om arrangementet og om din deltakelse. 

I noen tilfeller bruker vi disse opplysningene til å kontakte deg etter arrangementet, slik at du kan gi oss tilbakemelding om arrangementet eller vi kan sende deg ulike produkter etterpå f.eks diplom. Vi kan videre behandle dine personopplysninger for å vite hvor mye penger vi skal gi til veldedighet. Alle tilbakemeldinger sammenstilles i statistikk for arrangementet.

Hvis du gir opplysninger om matallergier eller andre helserelaterte opplysninger, bruker vi også disse opplysningene for å imøtekomme dine behov.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer behandlingen vår av dine personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig i markedsføringsarbeidet vårt for å kunne invitere bedriften din til et arrangement, administrere registreringen og deltakelsen og følge opp arrangementet.

Hvis du gir opplysninger om matallergier eller andre helserelaterte opplysninger, behandler vi også disse opplysningene på grunnlag av ditt samtykke. Du har rett til å trekke samtykket når som helst.

Behandlingen er for direkte markedsføringsformål. 

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning. 

Etter markedsføringsloven har du rett til å avslå direkte markedsføring i én eller flere kommunikasjonskanaler. Du kan gjøre dette ved å følge instruksjonene i meldingene du har mottatt.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene som vi samler inn i forbindelse med registreringen av bedriften og deg selv for deltakelse på et arrangement frem til arrangementet er fullført og alle tilbakemeldinger er innhentet. Alle tilbakemeldinger er anonymisert og lagret i form av sammenstilt statistikk.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Noen ganger engasjerer vi en databehandler til å sende ut invitasjoner og oppfølginger via e-post og til å behandle rapporter og tilbakemeldinger i nettskjemaer. Databehandleren vil deretter motta opplysningene om deg som er nødvendig for å administrere e-poster og nettskjemaer.

Når vi sender deg invitasjoner i brev, utleverer vi kontaktopplysningene til en databehandler for å kunne skrive ut og sende brevene.

Vi kan engasjere en databehandler til å holde et arrangement. Vi utleverer deretter opplysninger om deg som databehandleren krever for å kunne håndtere besøkenderegistrering, måltidsvalg osv.

Vi engasjer en databehandler til å administrere utsendelsen av elementer/produkter etter at et arrangement er avsluttet. I så fall vil vi gi opplysningene om deg som databehandleren trenger for å kunne sende dette per post.

Vi engasjerer en databehandler for å sende nyhetsbrev via e-post som muliggjør dette via databehandlerens programvare for markedsføring via e-post. Databehandleren kan deretter få tilgang til kontaktopplysningene dine.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personopplysninger om deg som representant for en bedrift for å følge opp markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter for kontinuerlig å kunne forbedre tilbud og kundekommunikasjon og for å kunne følge opp salgsresultater fra individuelle rådgivere/forsikringsagenter.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Når vi følger opp effekten av våre markedsføringsaktiviteter, utarbeider vi statistikk over hvor mange kunder som har opptrådt på ønsket måte som følge av en e-post eller kontakt via telefon. Vi behandler deretter kontaktopplysningene dine, hvilken post du har mottatt, når du mottok den og – når det gjelder e-post – om du åpnet den og klikket på noen lenker, herunder om du har reservert deg mot videre direkte markedsføring.

Når vi følger opp salgsresultater fra våre rådgiveres/forsikringsagenters individuelle rådgivnings- og salgsaktiviteter, behandler vi – i tillegg til opplysninger om bedriften du representerer – navn, kontaktopplysninger, dato og formål med rådgivnings- og salgsaktivitetene.

Når vi sammenstiller dokumentasjon for oppfølging, sletter vi personopplysningene dine og følger bare opp opplysninger som er knyttet til bedriften, for eksempel om nye avtaler er undertegnet eller fornyet.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer behandlingen vår av personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig, slik at vi kan følge opp markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter, kontinuerlig forbedre tilbud og kundekommunikasjon og følge opp salgsresultatene til individuelle rådgivere/forsikringsagenter.

Behandlingen er for direkte markedsføringsformål.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.  

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

I forbindelse med sammenstillingen av dokumentasjonen som kreves for at vi skal kunne følge opp våre aktiviteter, noe vi gjør umiddelbart etter aktiviteten eller senest én måned etter aktiviteten, sletter vi alle personopplysninger om deg.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Eksterne rådgivere/forsikringsagenter som vi samarbeider med, har tilgang til respektive rapporter og dokumentasjon som viser opplysninger om deg som representant.

Generell informasjon om vår behandling av personopplysninger.