For å administrere forsikringer

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne tilby forsikring. Klikk på behandlingen nedenfor for å lese mer om den.

Formålsbeskrivelse 

Vi behandler dine personopplysninger for å beregne premier, vurdere risikoer, tilby deg dyreforsikring og kommunisere med deg.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Før du velger forsikring, kan vi tilby deg forsikringsrådgivning.

Når du søker om forsikring eller ber om et tilbud, registrerer vi deg i vårt forsikringssystem som en potensiell kunde for å vite hvem du er og for å kunne kommunisere med deg om forsikringen eller tilbudet. Vi registrerer personnummer, navn, forretningsadresse og andre kontaktopplysninger, for eksempel telefonnummer og e-postadresse, og tilordner deg et midlertidig kundenummer.

Vi får navn, forretningsadresse og opplysninger om beskyttede personopplysninger fra Folkeregistret via en informasjonsleverandør.

Hvis du vil forsikre dyret eller dyrene, behandler vi opplysninger om dyret, for eksempel fødselsdato, navn, rase, kjønn, dyreart, registreringsnummer, ID-nummer, registreringssertifikat for stamtavle og dyrets bruksområde til avl, selskap eller konkurranse. Hvis du angir at dyret eller dyrene har vært behandlet for skade eller sykdom tidligere, kan vi innhente opplysninger, for eksempel journaler fra klinikker/veterinærer hvor behandlingen fant sted.

I noen tilfeller vil en veterinær måtte undersøke dyret eller dyrene, slik at vi kan få flere opplysninger og kunne gi deg et tilbud.

For å bestemme premien du skal betale, sammenligner vi opplysningene med statistikk over hvor sannsynlig og kostbart (risikabelt) et krav er.

Du kan få rabatt på premien for noen av våre kjæledyrsforsikringspoliser hvis du er medlem av en organisasjon, for eksempel en kennelklubb, som vi har avtale med. Følgelig behandler vi opplysninger om medlemskap i en organisasjon når vi beregner premien. For rabatten knyttet til medlemskap i organisasjoner samler vi inn opplysninger om medlemskap fra organisasjonene vi har avtaler med.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandlingen av personopplysningene dine er nødvendig for at vi skal kunne inngå en avtale med deg og treffe tiltak du har bedt om før vi inngår en slik avtale.

Behandlingen av personopplysningene for å kunne tilby deg en rabatt hvis du er medlem av en organisasjon som vi har en avtale med, er basert på en såkalt berettiget interesse.

For å kunne vurdere risiko og beregne premien må vi først beregne sannsynligheten for at dyret eller dyrene vil få en skade, og anslå omtrentlig forsikringskostnad for en slik skade. Denne behandlingen omfatter profilering.

Når du vil tegne en avtale via ett av nettstedene våre, kan premien bestemmes gjennom automatiserte avgjørelser basert på opplysningene vi har samlet inn om deg, og hva du vil forsikre. Beslutningen er nødvendig for å inngå avtalen. Hvis du mottar en slik beslutning, har du mulighet til å kontakte det behandlingsansvarlige selskapet for å gi uttrykk for din mening eller protestere på avgjørelsen.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene vi behandler for å forberede et tilbud, i tre måneder etter at tilbudet er utløpt, med mindre det fører til en avtale.

Hvis vi inngår en avtale, behandler vi opplysningene så lenge avtaleforholdet foreligger og deretter i minst ti år, idet vi tar hensyn til gjeldende regler om foreldelse.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringsselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Når vi sender deg dokumenter via post, bruker vi en databehandler for utskrift og distribusjon. Databehandleren kan deretter få tilgang til opplysningene i dokumentene.

For å kunne overføre elektroniske meldinger og andre digitale elementer til deg bruker vi en databehandler som databehandlerens digitale postboks.

Vi bruker en databehandler til å samle inn, skanne og lagre fysiske dokumenter som inspeksjonsprotokoller, journaler og papirskjemaer, for eksempel fullmakter for direkte debitering. Databehandleren kan deretter få tilgang til opplysningene i dokumentene.

Andre forsikringsdistributører kan selge våre forsikringspoliser. Vi utleverer deretter opplysningene som er nødvendige for å gi et tilbud og undertegne og administrere avtalene til distributøren.

Vi utleverer navn og personnummer (hvis du har gitt oss nummeret) til leverandøren av offisielle opplysninger, slik at vi kan samle inn opplysninger fra Folkeregisteret.

Vi kan utlevere dyrehelseopplysninger til veterinærrådgivere for medisinsk risikovurdering.

For personlig og digital service

Vi behandler personopplysningene dine for å følge opp interessen din for å bli kunde hos oss, gi deg råd og håndtere eventuelle klager fra deg. Klikk på hver enkelt behandling nedenfor for å lese mer om dem.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne gi deg råd om forsikringsprodukter og for å kunne dokumentere dette rådet.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Når du ber om et tilbud eller ønsker å tegne en avtale med oss om forsikring, ber vi deg om opplysninger som navn, personnummer, kontaktopplysninger og om du er et enkeltpersonforetak for å kunne gi råd om hvilke produkter som best passer dine behov, og for å kunne dokumentere dette rådet. Vi spør også om nåværende forsikringssituasjon og behandler relevante opplysninger fra eksisterende forsikringsavtaler hos oss.

Etter rådgivningsmøtet dokumenterer vi rådet vårt om produktene vi anbefaler basert på de opplysningene vi har mottatt fra deg. 

I denne forbindelse registrerer vi personnummer, navn, forretningsadresse og andre kontaktopplysninger som telefonnummer og e-postadresse i vårt forsikringssystem. 

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandling av dine opplysninger for å kunne gi råd om forsikringstjenester er nødvendig for å overholde våre rettslige forpliktelser etter lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven).

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Hvis vi inngår en avtale, lagrer vi opplysningene i elleve år fra datoen forsikringen ble avsluttet. Hvis et tilbud ikke fører til en avtale, lagrer vi opplysningene i tre måneder fra tidspunktet tilbudet ikke er gyldig lenger.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Försäkringsaktiebolaget Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Andre forsikringsdistributører kan selge våre forsikringspoliser og tilby råd. Vi vil da utlevere de opplysningene som kreves for rådgivningsprosessen.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB har i egenskap av databehandler for dette formålet mulighet til å få tilgang til de opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne administrere dine klager mot oss, sammenstille dokumentasjon for forbedringer og rapportere statistikk til myndighetene.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Hvis du fremsetter en klage mot Agria – enten direkte til oss eller som privatperson via Finansklagenemda (FinKN) eller en annen myndighet – behandler vi navn, kontaktopplysninger, opplysningene du har gitt i klagen, hva klagen gjelder, når klagen ble fremsatt, og hvilke tjenester den gjelder. Vi oppretter en klagesak i vårt saksbehandlingssystem hvor vi tar notater og kategoriserer saken. Vi behandler også opplysninger om vårt svar til deg og resultatet av klagen.

Opplysninger om alle klager sammenstilles deretter i statistikk som vi bruker for å analysere og forbedre våre produkter og tjenester, og fordi vi er lovpålagt å rapportere dette til Finanstilsynet.

Vi kan også behandle informasjon om deg og klagen i forbindelse med nemnds- og domstolsbehandling.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Behandlingen av opplysninger for å håndtere dine klager er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven).

Generelt, vi baserer vår behandling av personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig slik at vi kan sammenstille opplysninger for å analysere og forbedre våre produkter og tjenester.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene som vi behandler i forbindelse med en klagesak, i tre år fra datoen saken ble avsluttet.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringsselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Vi bruker en databehandler som tilbyr systemstøtte for behandling av kundeklager. Databehandleren kan deretter få tilgang til opplysningene som er behandlet i disse sakene.

Länsförsäkringar AB tilbyr støtte med administrasjon, utvikling, testing og support for våre IT-systemer. Länsförsäkringar AB kan som databehandler i denne forbindelse få tilgang til opplysningene som behandles i systemene for Agria.

Vi utleverer opplysinger om deg til FinKN eller en annen myndighet i det omfang som er nødvendig for å behandle saken. Vi kan også utlevere opplysninger til en domstol/nemnd i forbindelse med nemnds- og domstolsbehandling.

For å markedsføre våre produkter og tjenester

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne markedsføre produktene og tjenestene våre til deg i ulike kanaler, men også for å invitere deg til arrangementer og følge opp effekten av markedsførings- og salgsaktivitetene våre. Klikk på hver enkelt behandling nedenfor for å lese mer om dem.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne tilby deg våre tjenester og produkter via forskjellige kommunikasjonskanaler, følge opp alle svar fra deg og sikre at vi ikke bruker kontaktopplysninger som du har blokkert for markedsføring.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Vi behandler navn og kontaktopplysninger, for eksempel adresse, e-postadresse og telefonnummer, samt annen informasjon som vi har mottatt fra deg via tilknyttede skjemaer eller i forbindelse med annen type kontakt. Vi behandler også informasjon om dyrene, for eksempel dyrenavn, art, fødselsdato og rase.

Hvis du ikke har gitt oss navn og kontaktopplysninger om deg selv, har vi samlet dem inn fra en adresseleverandør eller en myndighet. Kilden som er brukt i hver sak, vises i e-posten.

Hvis du har sendt opplysningene dine i det elektroniske skjemaet for å beregne prisen på en forsikringspolise, kan vi kontakte deg for å se om du trenger hjelp eller opplysninger om våre produkter.

Dessuten behandler vi opplysninger om hva slags markedsføringsmateriale du allerede har mottatt fra oss. Forutsatt at du har godtatt informasjonskapsler med e-postleverandøren, vil vi følge opp om du har foretatt deg noe på grunnlag av en e-post fra oss, for eksempel åpnet den eller klikket på en lenke.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer behandlingen av personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig slik at vi kan markedsføre våre produkter og tjenester til deg, følge opp eventuelle svar fra deg og ikke å bruke kontaktopplysninger du har blokkert.

Hvis du har godtatt å motta markedsføring i samsvar med lokal markedsføringsbestemmelser, baserer vi behandlingen av personopplysninger på samtykke.

Etter markedsføringsloven har du rett til å avslå direkte markedsføring i én eller flere kommunikasjonskanaler. Du kan gjøre dette ved å kontakte kundeservice eller følge instruksjonene i meldingene du har mottatt.

Behandlingen er for direkte markedsføringsformål.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning. 

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi bruker navn, kontaktopplysninger og andre opplysninger som vi har samlet inn om deg, i opptil tre måneder for å kontakte deg og tilby deg muligheten til bli kunde hos oss.

Vi lagrer opplysninger om at vi har kontaktet deg og hvilken kommunikasjonskanal vi brukte, og om du handler på grunnlag av e-poster fra oss, i opptil tolv måneder.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Når vi sender deg brev, utleverer vi den registrerte adressen din til en databehandler for å kunne skrive ut og sende brevene.

Vi engasjerer en databehandler for å sende nyhetsbrev via e-post som muliggjør dette via databehandlerens programvare for markedsføring via e-post. Databehandleren kan deretter få tilgang til kontaktopplysningene dine.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne sende deg invitasjoner til fysiske eller digitale arrangementer som vi organiserer, for å administrere registreringen og fremmøtet og for å følge opp arrangementet.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Vi behandler navn og kontaktopplysninger (adresse, e-postadresse og/eller telefonnummer) som du enten har gitt oss, eller som vi har kjøpt fra en offentlig adresseleverandør for å sende invitasjoner til arrangementer til deg og andre i den samme målgruppen.

Vi behandler de samme opplysningene hvis du registrerer deg for et arrangement direkte via nettstedet vårt, dvs. navn og kontaktopplysninger.

 Når du velger å registrere deg for et arrangement, behandler vi også opplysninger om alle valg du foretar deg om arrangementet og om din deltakelse. Vi kan også behandle opplysninger om dyr, for eksempel antall og eventuelt navn.

I noen tilfeller bruker vi disse opplysningene til å kontakte deg etter arrangementet for å gi deg mulighet til å gi oss tilbakemelding om arrangementet. Alle tilbakemeldinger sammenstilles i statistikk for arrangementet.

Hvis du gir opplysninger om matallergier eller andre helserelaterte opplysninger, behandler vi også disse opplysningene for å imøtekomme dine behov.

Når du registrerer deltakelse i et barnearrangement (konkurranse) for barnet ditt, behandler vi også informasjon om barnets navn, videomateriale og om deltakeren er under 13 år. Hvis barnet er under 13 år, må du fylle ut informasjonen om registrering for arrangementet og sende videomateriale av barnet ditt som dets foresatt. Vi bruker også dine og barnets opplysninger til å sende deg nyhetsbrev med opplysninger om konkurransens varighet. Dine og barnets opplysninger behandles også for å sende ut diplomer og sløyfer etter konkurransen, og for at vi skal kunne vite hvor mye penger vi skal gi til veldedighet.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer vår behandling av personopplysningene dine på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for å kunne invitere deg til et arrangement, administrere registreringen og deltakelsen og følge opp arrangementet. ​

Behandlingen finner sted for direkte markedsføringsformål og omfatter profilering hvis vi kjøper kontaktopplysninger fra en adresseleverandør basert på for eksempel alder, kjønn og hvor du bor. 

Hvis du har samtykker i å motta markedsføring i samsvar med lokale markedsføringsbestemmelser, baserer vi behandlingen av personopplysninger på samtykke.

Hvis du gir opplysninger om matallergier eller andre helserelaterte opplysninger, behandler vi også disse opplysningene på grunnlag av ditt samtykke.

For å ordne registrering for barnearrangementer, herunder motta barnets videomateriale, og for å sende ut nyhetsbrev fortløpende under arrangementet og for eksempel diplomer og sløyfer etterpå for deltakere under 13 år, behandler vi informasjon om deg og barnet ditt basert på ditt samtykke.

Du har rett til å trekke samtykket når som helst.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Etter markedsføringsloven har du rett til å avslå direkte markedsføring i én eller flere kommunikasjonskanaler. Du kan gjøre dette ved å følge instruksjonene i meldingene du har mottatt.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene vi innhenter for å invitere deg til arrangementet, i tre måneder hvis du velger ikke å registrere deg.

Vi lagrer opplysningene som vi samler inn i forbindelse med registreringen og deltakelsen i et arrangement frem til arrangementet er fullført og alle tilbakemeldinger er innhentet.

Alle tilbakemeldinger er anonymisert og lagret i form av sammenstilt statistikk.

Opplysningene vi samler inn i forbindelse med barnearrangementer, lagres i 30 dager etter at arrangementet er fullført.

Hvis det er gitt samtykke til markedsføring i forbindelse med registrering for arrangementet, lagres personopplysningene for markedsføringsformål i 30 dager etter at arrangementet er avsluttet.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Noen ganger engasjerer vi en databehandler til å sende ut invitasjoner og oppfølginger via e-post og til å behandle rapporter og tilbakemeldinger i nettskjemaer. Assistenten vil deretter motta opplysninger om deg som er nødvendig for å administrere e-poster og nettskjemaer.

Når vi sender deg invitasjoner i brev, utleverer vi kontaktopplysninger til en databehandler for å kunne skrive ut og sende brevene.

Vi kan engasjere en databehandler til å holde et arrangement. Vi utleverer deretter opplysninger om deg som databehandleren krever for å kunne håndtere besøkenderegistrering, måltidsvalg osv.

Vi engasjerer en databehandler til å administrere utsendingen av diplomer og sløyfer etter at et barnearrangement er avsluttet. I så fall vil vi gi opplysninger om deg og barnet ditt som databehandleren trenger for å kunne sende dette via post.

Vi engasjerer en databehandler for å sende nyhetsbrev via e-post som muliggjør dette via databehandlerens programvare for markedsføring via e-post. Databehandleren kan deretter få tilgang til kontaktopplysningene dine.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personopplysninger om deg for å kunne følge opp markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter, slik at vi kontinuerlig kan forbedre vårt tilbud og kommunikasjon og følge opp resultatene som våre rådgivere/forsikringsagenter oppnår.

Hvilke opplysninger behandler vi og hvordan?

Når vi følger opp effekten av våre markedsføringsaktiviteter, utarbeider vi statistikk over hvor mange mottakere som har bedt om et tilbud eller inngått en avtale som følge av en post eller kontakt per telefon. Vi behandler deretter kontaktopplysningene dine, hvilken post du har mottatt, når du mottok posten, og – når det gjelder e-poster – om du åpnet dem og klikket på noen lenker. Vi følger også opp for å se om aktivitetene fører til at du reserverer deg mot direkte markedsføring.

Når du har mottatt et tilbud eller råd, behandler vi midlertidig kundenummer, dato og formål med rådet og kontakten, tilbudene som er gitt, og dokumentasjonen om rådet for å følge opp resultatene individuelle rådgivere/forsikringsagenter har oppnådd.

Rettslig grunnlag og dine rettigheter

Vi baserer vår behandling av personopplysninger på en såkalt berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for å kunne følge opp markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter, slik at vi kontinuerlig kan forbedre vårt tilbud og kommunikasjon og følge opp salgsresultatene til individuelle rådgivere/forsikringsagenter.

Behandlingen er for direkte markedsføringsformål.

Dine rettigheter etter EUs personvernforordning.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

I forbindelse med sammenstillingen av dokumentasjonen som er påkrevd for at vi skal kunne følge opp våre aktiviteter, noe vi gjør innen én måned etter aktiviteten, sletter vi alle personopplysninger om deg. 

Vi lagrer opplysningene for oppfølging av våre rådgivere/forsikringsagenter i tre måneder for potensielle kunder.

Behandlingsansvarlige, databehandlere og andre mottakere

Forsikringselskapet Agria er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

Eksterne rådgivere/forsikringsagenter som vi samarbeider med, har tilgang til respektive rapporter og dokumentasjon som viser informasjon om deg og tilbudene.